Påsken: Båtpuss, mekking og litt kos

28 04 2011

Påsken hadde vi bestemt oss på forhånd at skulle vies til båtpuss og installering av diverse utstyr, med et lite håp om å få seilt litt slutten av påsken.

Vi var først hos seilmaker for gjennomgang av riggen. Etter  ca 3 timer, puttret vi hjem med smil om munnen, alt så bra ut med beskjed om at det var bare å dra på tur. Det eneste vi gjorde av betydning var å bytte fallet til rulleforseilet som var ganske slitt.

Vi fikk også et tips om å fjerne gummien på den øverste rekkestøtten, så vi lettere kan se om wairen er inntakt, dette er nå gjort, og waierne ser bra ut.

Gummien på rekkestøttene på vei av

For interesserte bruker vi Aker seil i Tønsberg, som vi er veldig fornøyde med. De har også bl.a sydd over seilene våre, kalesje og sprayhood til en hyggelig penge.

Når vi tok La Vie opp av vannet hadde vi enda et glis om munnen, så og si ikke grodd etter å ha ligget ute snart et år. Bare litt slam å spyle av og bunnstoffet trengte bare litt flekking her og der. Propellen hadde en god del skjell, men et par runder med vannlinjerens og en skrubb så var den like fin igjen.

I arbeid

Vi har installert saltvannspumpe i byssa som fungerer utmerket!

Saltvannspumpe

Ekstra lensepumpe som er koblet til sjøvannsinntaket til motoren er også montert

Men alt har ikke bare gått på skinner…

Vi skulle bl.a annet bytte pakkboksen til akslingen, men det var lettere sagt enn gjort. Flensen til akslingen satt som støpt. En hel dag, uten overdrivelse, slet vi med å få den av med hjelp av varmepistol, tæsj, banking med hammer og til slutt Pappa Jan-Magne. Omsider slapp flensen og lykken var stor. Skiftingen av pakkboksen, og påsettingen av flensen igjen gikk kjempe bra og vi tok kvelden med senket skuldre og var glade.

Forsøk på å få flensen av

Det ene forbruksbatteriet har blitt kastet ut da det var helt gåen. Dette er forsåvidt noe vi er forberedt på, og at vi mest sannsynlig må bytte ut de to vi har igjen med et par større batterier underveis.

Skjærtorsdag ble La Vie endelig satt på vannet igjen. Utrolig deilig!

Vårrengjøringen inne ble gjort, fylte vanntankene for første gang siden i høst, det gikk jo som det gikk… Vi hadde jo selvfølgelig glemt at varmtvannsprederen sto åpen, så når vi  skrudde på vannpumpa sprutet det ut masse vann, det tok jo selvfølgelig litt tid før vi skjønte det..

Når vi omsider var ferdig med all vaskingen, og hadde flyttet ombord for påsken, fant vi ut på kvelden at doen var tett! Nei! ikke nå igjen! (det skjedde også i fjor sommer)

Da var det bare å snu, ta med seg tingene tilbake til hus og sove der…

1 1/5 dag tok det før vi hadde toalett igjen. Vi måtte bytte ny septikkslange, noe som var lettere sagt enn gjort.

Forsøk på å få ny slange på plass

Men til slutt fikk skippern den på plass, uten at noe lakk og inntak av vann gikk som det skulle. Så nå håper vi (spesielt skippern) at det blir lenge igjen til neste gang.

Omsider ny slange på plass

Til slutt ble solcellepanelet montert på plass. (fra SeaSea 100W) Vi har valgt å montere dette på akterstagene, noe som ser ut til å fungere fint.

Montering av solcellepanel

henger høyt nok engang

La Vie begynner å bli skikkelig langtur båt

Påskeaften kveld tok vi endelig fortjent ferie, kastet fortøyningen og hadde 2 flotte dager  på sjøen. Vi fikk også bl.a prøvde ut ny innkjøpt brukt kryssfokk som vi tenker hovedsak å bruke på lens sammen med genoaen vår.

Velfortjent ankerdram etter frisk seilas

kvelds kos

solnedgang

Tross et par ting som ikke gikk som planlagt og som tok myyye av tiden vår, fikk vi gjort veldig mye av det vi skulle likevel. Også fikk vi jo vært litt utpå, og da er jo alt bare bra. :)

Handlinger

Information

4 responses

28 04 2011
Christina

Dere er så flinke! Flinke til å fikse og ordne. Gøy å følge bloggen i tillegg til å følge dere i virkeligheten.

29 04 2011
Hilde Hauge

Dere imponerer stadig! Bra jobba og velfortjent kveldskos;)

3 05 2011
Espen Sandvik

Har ventet paa resultatet fra paaskens insats og det ser ut som dere fikk en hel del unna. Der fikk gjort mere enn oss. Vi har nymalt dekk med granitt sand og litt jobb med ny bysse benk og installasjon av tank sensorer men det ble ikke ferdig. Pakkboksen fikk vi bytet i fjord og det tok to staute karer fra ett verksted to besoek paa flere timer hver gang aa faa det til. Nye L16 Trojan batterier venter i garasjen. Naa skal jeg bygge batteri boks. Lykke til videre.

8 05 2011
pgn

Hei Espen!

Hyggelig å høre fra dere! Vi fikk gjort en del i påsken ja, men det høres jo ut til at dere også fikk gjort en del. Våre forberedelser blir jo bare småtteri i forhold til deres noe mer omfattende oppgaver.

Vi håper dere kommer dere avgårde til planlagt tid. Vi tenker å krysse Atlantern fra Kapp Verde på omtrent samme tidspunkt som dere, så det er nok gode sjanser for at vi treffes der, om ikke tidligere =)

Lykke til videre med forberedelsene!