Nordvest-Spania og Nord-Portugal

21 09 2011

Etter et lengre havneopphold i La Coruna har vi endelig fått benyttet ankeret igjen – hele 14 dager i strekk på svai før en havn. Endelig fungerer kjettingen og ankervinsjen som det skal, og ankeret (merke Britanny – levert standard fra Beneteau) har vist seg å sitte langt bedre enn vi regnet med, og vi har aldri problemer verken med å få ankeret til å sitte eller med dregging. Sakte men sikkert har vi beveget oss sydover fra La Coruna og inn i Portugal, og som et resultat av dette har også varmen etter hvert kommet for fullt. I øyeblikket ligger vi på svai i Cascais, en badeby i utkanten av Lisboa. Solen steker, og vi har den første dagen alene etter at den siste ukes gjestemannskap mønstret velfortjent av i dag tidlig(20.sept.). Vi har stor kost oss med besøket og syns det har vært veldig hyggelig å kunne dele livet og opplevelsene våre med noen der hjemme. Gjestemannskapets erfaringer fra siste del av ruten kan leses i neste innlegg, mens turen fra La Coruna til Nazaré oppsummeres her, delt mellom severdigheter/opplevelser, og et litt mer praktisk rettet avsnitt om det å seile langs denne kysten:

Severdigheter og opplevelser

Etter La Coruna har vi nytt livets glade dager med dagsetapper med seiling avbrutt av stopp i store og små havnebyer langs kysten. Vi har endelig fått vår aller første dag på stranden, og selv om badevannet er langt kaldere enn en norsk sommer var det deilig å endelig få litt sand mellom tærne. Det var bystranden i Cangas som var åsted for denne begivenheten, en ellers svært så koselig småby.

Før vi krysset grensen til Portugal var vi innom Bayona. Bayona var det første stedet Columbus kom tilbake til etter å ha gjenoppdaget Amerika. I havnen ligger det fortøyd en replika av et at skipene Columbus brukte på sin oppdagelsesferd. Å se skipet var en artig opplevelse, særlig siden skipet var langt mindre enn det vi hadde trodd på forhånd. “Kan han greie det, så kan vi også” ble det sagt om bord i La Vie, før kursen ble satt mot det portugisiske tåkehavet og Atlanterhavsdønningene.

I Portugal var Leixhos/Porto første stopp. Her traff vi også igjen både Timeout og Milla, og sammen var vi på oppdagelsesferd i Portos trange gater og mange portvinshus. Selv om det vel er Timeout som er mest glad i portvin så var det et hyggelig gjensyn og en veldig bra tur rundt i Porto.

Spansk mat og kultur har vært en fantastisk opplevelse. Mye god mat og god vin i måltider som tar lang tid er noe vi har lært å sette pris på. Overgangen til Portugal har derfor så langt vært en liten nedtur hva gjelder måltider, ettersom den portugisiske matkulturen ser ut til å innebære at maten skal spises så raskt som mulig, og aller helst skal maten komme fra et annet land.

Det Portugal mangler i matveien tar de igjen i koselige småbyer, svært vennlig befolkning og en nydelig og dramatisk kystlinje (dersom den synes i tåka). Øygruppa “Isla de Berlenga” er uten tvil en av turens store høydepunkter – mer om dette fra gjestemannskapet i neste innlegg.

Navigering

Verken Nordvest-Spania eller Portugal har spesielt mye skjærgård. Mens vi i Portugal kun har opplevd å se en eneste øygruppe (se neste innlegg), passerte vi to-tre stykker langs hele den spanske kysten. Navigeringen her er dermed langt enklere enn hjemme, og vi har etter hvert begynt å kikke sjeldnere og sjeldnere på kartet når vi er underveis. Dette krever selvsagt at vi har gått gjennom kartene før avreise, og underveis er det da tilstrekkelig kun å sjekke at vi holder oss innenfor et gitt dybdeintervall for å ha kontroll på hvor vi er. Men selv om kysten i seg selv er enkel nok å navigere langs er det særlig tre andre forhold som har preget seilingen langs kysten de siste ukene:

1. Fiskegarn

Både spanjoler og portugisere er glade i å fiske, og kysten kryr derfor av fiskegarn mange mil ut fra land. De fleste garn er greit merket for dagseiling, men vi har også opplevd at vanlige drikkeflasker blir brukt som merker for garnene. Trolig som er resultat av de mange fiskegarnene har vi allerede for andre gang på turen måtte dykke for å fjerne tau fra propellen (første gang vi fikk tau av ukjent opprinnelse i propellen var i Biscaya – se eget innlegg).

2. Tåke

Da vi krysset grensen mellom Spania og Portugal kom også tåken. Tykk som grøt gjør den de ovennevnte fiskegarnene umulige å se, og selv store fiskebåter blir borte i tåka til de er kun en båtlengde eller to unna. Selv innseilingene til havnene blir borte i tåka, og flere ganger har GPS og radar vært det eneste som har gjort at vi i det hele tatt har hatt mulighet til å bevege oss inn i en havn. Problemet er størst om morgenen og om kvelden, og ettersom det særlig i Portugal er omtrent en dags seilas mellom hver havn er problemet vanskelig å unngå.

3. Bølger

Ettersom det er lite skjærgård er det få ankringsmuligheter utenom havnene, og havnene har liten naturlig beskyttelse mot bølgende fra Atlanterhavet. Dette får to uheldige konsekvenser: Havnene blir ofte stengt på grunn av store bølger, og når en havn er stengt er det langt til neste sted en kan stoppe. For noen uker siden var det orkan på østkysten av USA og bølgene fra dette har preget kysten her de siste dagene og ukene. Noen timer etter å ha kastet loss fra Porto/Leixhos for å seile til Figueira da Foz – en fin dagsetappe – fikk vi beskjed om at Figueira da Foz var stengt. I løpet av dagen fortsatte meldingene om stengte havner å strømme inn, og vi lurte etter hvert på om vi i det hele tatt skulle komme oss til land igjen. Til alt hell var den neste havnen etter Figueira den eneste havnen i Portugal som visstnok aldri stenger (Nazaré). Det som skulle bli en lang dag med seiling ble dermed brått snudd til en lang dag med tykk tåke og en lang natt med tykk tåke før vi på morgenkvisten endelig kom til havn – dog en helt annen havn en opprinnelig planlagt.

Turen videre?
Avreisetidspunkt fra Lisboa-området er satt til 1. oktober. Da setter vi kursen direkte til Marokko, trolig havnen Essaouira alternativt Agadir (begge sørvest i Marokko), og vi regner med å være fremme fire eller fem dager senere, avhengig av hvilken av havnene vi seiler til. Planen er nok noe utradisjonell, men vi satser på at vi er klare for nye impulser og ny kultur etter en ukes vandring i Lisboa. Faren til Anita blir med på overfarten, og vi gleder oss til å nyte godt av hans seilerfaring på turen.

Frem til 1. oktober skal vi bruke dagene til sightseeing i Lisboa, samt å klargjøre båten for neste overfart. Foreløpig har vi ikke helt oversikt over hvor mye som må gjøres, men det pleier å være en god del som må fikses når vi er i havn, så det er sikkert det nå også…


Handlinger

Information

5 responses

21 09 2011
Janne Egtvedt

Det er så moro å lese fra dere igjen. Håper dere får det fint i Lisboa, en av mine favorittbyer. Mye mindre hektisk og stressende enn andre europeiske hovedsteder. Gleder meg til å se bilder også. Gleder meg også til å se bilder fra Marokko. Kanskje dere rekker både Essaouira og Agadir. Kos dere videre!

22 09 2011
Cathrine BCA

Oh the life!! Herlig å lese, ser ut som dere har det helt prima! Kisses :)

22 09 2011
robert n

Før dere dro tenkte jeg at dere måtte være forsiktige og at dere sikker kom til å bli lei av seiling før Kristiansand. Jeg veit ikke om dere er forsiktige, men det ser ihvertfall ut som om dere har det så fint at dere umulig kan ha blitt lei! Kanskje jeg skal begynne med seiling? Ina vil ihvertfall være med…

21 10 2011
pgn

Hei – jeg ser at det gamle svaret vårt til deg/dere aldri har kommet frem. Svar:
1) Vi er forsiktige når vi er på vannet. Hvordan vi gjør det på land kan du lese mer om i det ferske innlegget på nettet.
2) Vi har ikke blitt lei ennå, og blir nok ikke det med det første så lenge det fortsetter slik som dette.
3) Klart du bør begynne med seiling. Gærne-Jan kan sikkert vise deg litt. Ina kan godt bli med oss, og det gjelder resten av familien hennes også dersom de har lyst til det.

=)

23 09 2011
Bjørn

Fortsatt gøy å følge med. Blir spennende å se hvordan det går i Marokko.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s




%d bloggers like this: